ابتکار، حضور موثر فراکسیون محیط زیست در مجلس را فرصتی مغتنم برای حل چالش های مهم محیط زیست کشور دانست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری فعالیت خطیر محیط بانان، مدیران کل استانی، کارشناسان و کارکنان سازمان در حفظ انفال، حمایت از حاکمیت سازمان، همچنین حفظ سلامت مردم از نمایندگان مجلس خواست در بررسی و اصلاح قانون خدمات کشوری سهمی ویژه برای افزایش دریافتی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در نظر گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، دوشنبه شب دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست میزبان نمایندگان فراکسیون محیط زیست مجلس بود.
ابتکار با تشکر از تلاش محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس برای تدارک این دیدار، حضور موثر فراکسیون محیط زیست در مجلس را فرصتی مغتنم برای حل چالش های مهم محیط زیست کشور دانست.
معاون رئیس جمهور با اشاره به معضلات وسیع و عظیم محیط زیست کشور و از دست دادن فرصتی هشت ساله، گفت: رشد اقتصادی و توسعه بدون حفظ محیط زیست مسیری غیرقابل بازگشت است و برای حل آن باید بر توسعه پایدار همراه با حفظ محیط زیست تاکید کرد و در این راه می توان از تجربه بسیاری از کشورها از جمله لهستان استفاده کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی وی در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مشکلات محیط زیست کشور ، تصریح کرد: یکی از الزامات حل مشکلات محیط زیست ایجاد انگیزه، محیط امن و تأمین معیشت برای کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی ادامه داد: تغییرات پی در پی مدیریتی در سطوح میانی سازمان طی هشت سال گذشته همچنین دریافت حداقل حقوق و عدم تناسب حقوق کارمندان و کارشناسان سازمان با تخصص، تحصیلات و حقوق دریافتی کارکنان سایر ارگان ها، آسیب های روحی فراوانی را بر بدنه کارکنان سازمان وارد کرده است.
درخواست افزایش حقوق کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست
ابتکار با یادآوری فعالیت خطیر محیط بانان، مدیران کل استانی، کارشناسان و کارکنان سازمان در حفظ انفال، حمایت از حاکمیت، همچنین حفظ سلامت مردم از نمایندگان مجلس خواست در بازنگری و اصلاح قانون خدمات کشوری سهمی ویژه برای افزایش دریافتی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در نظر گیرند.
معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: نگاه کلان محیط زیست در سطح عالی توسط مجلس صورت پذیرد و اولویت اول تمام سیاست ها و برنامه ریزی های ملی به محیط زیست اختصاص داده شود.
ارزیابی زیست محیطی تنها راه همراه سازی توسعه و حفظ محیط زیست
وی با تاکید بر اینکه ارزیابی زیست محیطی تنها ابزار موثر و مهم همراه سازی توسعه و حفظ محیط زیست است، خواستار حمایت نمایندگان از تاثیرگذاری مطالعات و پژوهش های محیط زیست بر طرح های توسعه و پروژه های عمرانی کشور شد.
لزوم حمایت و توسعه صندوق ملی محیط زیست، تصویب قانون توقف بهره برداری از جنگل ها چه به صورت بهره برداری تجاری و چه به صورت تغییر کاربری، همچنین تغییر نگاه ها و روند ها مرتبط با حفظ محیط زیست از طریق ایجاد نگاه کلان و گسترش همکاری های بین دستگاهی در سطح سه قوه از دیگر درخواست های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از نمایندگان بود.
تاکید بر لزوم همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان مجلس
ابتکار تاکید کرد: با توجه به بحران ها و چالش های محیط زیست کشور، مدیریت محیط زیست نیازمند مدیریت راهبردی در حال بحران است و این بدون همکاری مجلس و سازمان امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به صحبت های ابتدایی نمایندگان در ارتباط با مشکلات محیط زیست استان ها، از تشکیل کارگروه ملی زاگرس و کارگروه ملی ریزگردها در کنار کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و تالاب هامون برای حل مشکلات مطروحه خبر داد.
حمایت از افزودن نام محیط زیست به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی
در ادامه این جلسه سیدمحمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انجام 72 مکاتبه طی 50 روز گذشته و حضور در 40 جلسه کمیسیون های مجلس، ابراز امیدواری کرد: تعامل شکل گرفته بین سازمان و نمایندگان گسترش بیشتر و موثرتری داشته باشد.
وی از ارائه پیشنهاد افزودن نام محیط زیست در انتهای نام کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و قبول این پیشنهاد از سوی کمیسیون مربوطه خبر داد و افزود: این آیین نامه به زودی به صحن علنی می آید و با حمایت و همراهی شما می تواند به تصویب برسد.
درخواست اختصاص ردیف وی‍ژه به محیط زیست از محل پرداخت خسارات دیه
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح لایحه قضازدایی در مجلس و حذف برخی از عناوین مجرمانه در لایحه جدید از نمایندگان خواست حذف کد تخلفات مربوط به محیط بانان را مورد توجه ویژه قرار دهند.
مجابی با ارائه آمار محیط بانان محکوم در مراجع قضایی از نمایندگان خواست ردیف ویژه ای برای محیط زیست از محل پرداخت خسارت دیه اختصاص داده شود.
واریز عوارض، جرائم و آلایندگی محیط زیست به صندوق ملی محیط زیست 
وی افزود: حمایت نمایندگان از واریز جرائم و عوارض آلایندگی محیط زیست به صندوق ملی محیط زیست کمک بزرگی در جهت تامین بخشی از بودجه مورد نیاز برای حل مشکلات محیط زیست کشور است.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر سهم عظیم سوخت غیر استاندارد در آلودگی هوا، خواستار پیگیری نمایندگان برای الزام دستگاه های مرتبط به اختصاص بخشی از بودجه خود به منظور تولید بنزین استاندارد شد.
صدور کارت همیار محیط برای اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس
مجابی با اعلام خبر صدور کارت همیار محیط برای اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس از نمایندگان خواست با بازدید از پارک های ملی در استان های حوزه انتخابی، نظرات و پیشنهادات خود در ارتباط با پارک های ملی را ارائه دهند.
درخواست حضور نمایندگان در کارگروه های ملی محیط زیست
محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز از ابتکار خواست: با توجه به تخصص و تجربه نمایندگان فراکسیون از آن ها در کارگروه های ملی محیط زیست دعوت به همکاری نماید.
همچنین نمایندگان حاضر در جلسه با بیان مشکلات محیط زیست استان های خود از رئیس سازمان دعوت کردند با حضور در استان ها ارتباط جوامع و مدیران استانی و محلی با سازمان حفاظت محیط زیست را استحکام بخشد.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا